ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟
سرخط خبرها

تفاهم‌نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه-بصره به مرحله امضا رسید

  • کد خبر: ۱۶۲۷۰۹
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
تفاهم‌نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه-بصره به مرحله امضا رسید
با گذشت چندین سال از مطرح شدن راه‌آهن شلمچه -بصره برای اتصال مستقیم خط ریلی از ایران به کربلا، در نهایت راه‌آهن اعلام کرد تفاهم‌نامه اقدامات عملیاتی این پروژه ریلی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به امضا رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، در جریان سفر و بازدید سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل و تیم فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- تفاهم‌نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل و مسئولین ارشد راه‌آهن‌های ایران و عراق و همچنین مقامات سیاسی در کنسولگری ایران در بصره تشکیل شد، به امضای طرفین رسید.

شرکت راه‌آهن اعلام کرد در جریان این سفر که در راستای تفاهم ماه گذشته بین وزرای راه و شهرسازی و حمل‌ونقل دو کشور انجام گرفت، پس از برگزاری جلسه مشترک با تیم‌های فنی و سیاسی طرفین در مرز شلمچه، مدیران عامل به همراه تیم فنی راه‌آهن بازدید از مسیر را آغاز کردند.

در این بازدید، مسئولین راه‌آهن دو کشور با توجه به نقشه‌های مصوب و ارائه‌شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث‌شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه‌شده از مرز تا اروندرود، زمین‌های دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیر سندباد) در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راه‌آهن بصره بازدید کردند.

در ادامه پس از مذاکراتی که در کنسولگری ایران در بصره برگزار شد و حدود شش ساعت به طول انجامید، طرفین در خصوص مسیر دقیق عبور خط ریلی از شلمچه تا رودخانه اروند و از رودخانه تا ایستگاه قطار مربوطه، زمانبندی گام به گام اقدامات اجرایی احداث مسیر ریلی شلمچه بصره از جمله زمانبندی انجام عملیات مین‌روبی، زمانبندی انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود (شط العرب)، تحویل زمین جهت مطالعات پایه‌ها و سپس اجرای پل و .... تفاهم کردند.

نقشه احداث مسیر نیز به عنوان پیوست این تفاهم‌نامه به امضای معاونین فنی طرفین رسید.

عراق ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه می‌کند

خط ریلی شلمچه-بصره که می‌تواند ایران را با راه‌آهن مستقیم به کربلا متصل کند، از پروژه‌هایی است که با وجود اهمیت از نظر مسافران زیارتی و از بعد تجاری، در این سال‌ها نتیجه نگرفته، اما به‌تازگی جمهوری عراق وعده داده که بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند و به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ هم تاکید کرده است.

البته جلال مختاری -مدیر روابط عمومی راه‌آهن- پیش از این به ایسنا گفته بود که حتی اگر همه چیز به درستی در ایران و عراق پیش برود، با این فرض که طرف عراقی به وعده‌هایش عمل کند، ساخت این پروژه حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد؛ بنابراین قطعا قطار مستقیم کربلا به اربعین امسال نمی‌رسد، اما برای زمان اربعین قطار ترکیبی از تهران به کربلا همچون سال‌های گذشته در این زمان راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی این خط ریلی از ۲۰ سال گذشته مطرح شده و در این سال‌ها همواره فرآیند فراز و نشیب‌هایی داشته و حال باید دید با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشور‌های خارجی که آمادگی همکاری را با کلیه طرف‌های خارجی دارد، طلسم چندین ساله این مسیر ریلی هم می‌شکند یا خیر.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->